söndag 2 oktober 2011

Sveriges Radio grundlurad av Proffice


Proffice PR avdelning kontaktade Sveriges Radios direktsända debattprogram ”Ring P1”, programmet där radiolyssnare kan ringa in och bestämma vad man vill prata om, i fredags för att bemöta den kritik som dagen innan hade framförts av Christian Tengblad i programmet.

Problemet var att Proffice representant, Anki Elken, inte presenterade sig som Public Affairs utan låtsades vara en heltidsanställd bemanningskonsult som ”har absolut en arbetstrygghet och en lön som jag kan gå till banken och låna pengar på”. Därmed vilseledde bemanningsföretaget Sveriges Radios lyssnare och programledare öppet för att under täckmantel föra fram sitt budskap.


Direktlänk till podcast för ”Ring P1”, 2011-09-30

Samtalet med Elken börjar 7 min. 20 sek. in på programmet.

Ett utdrag från programmet redovisas nedan:

Bo Holmström (BH): Programledare SR:s ”Ring P1”
Anki Elken (AE): Key Account Manager/ Public Affairs

(BH): Till Anki Elken som jag jobbade på just när vi började och jag hittade inte dig då, är du med nu?
(AE): Nu är jag med.
BH: God morgon, god morgon!
AE: God morgon!
BH: Vad vill du prata om?
AE: Jag vill prata om en bransch som jag tycker är helt toppen att jobba i, och det är bemanningsbranschen.
BH: Det hade vi uppe i går också, en Christian Tengblad som var väldigt kritisk. Kallade det för daglönare och tyckte att det i stort sätt skulle avskaffas. Vad tycker du?
AE: Jag tycker att det är tragiskt och respektlöst ifrån Christian Tengblad som annars gör sig väldigt känd som vill planka på SL, men för min del som jobbar inom bemanningsbranschen så tycker jag att det är alldeles utmärkt att få vara en del av bemanningsbranschen.
BH: Är det inte bättre att bli anställd?
AE: Jag är anställd! Jag är heltidsanställd och har absolut en arbetstrygghet och en lön som jag kan gå till banken och låna pengar på, så att...
BH: Men du är anställd på ett bemanningsföretag alltså.
AE: Ja, jag jobbar på ett av de större bolagen och det är ju, vi är väl i, branschen har väl ungefär två procent av alla som som arbetar på arbetsmarknaden, och jag tycker att det är sämre att man har 70, det är nästan 20 procent har visstidsanställningar så det här är bättre trygghet än att vara visstidsanställd och inte veta från år till år...
BH: Menar du verkligen att du har mer trygghet än om du skulle få en visstidsanställning på ett företag?
AE: Absolut, helt klart. Jag kan gå till banken och ha en trygghet där jag kan låna, och om jag då kan visa att Proffice, min arbetsgivare är en garanti och att jag har en fast anställning så har jag absolut bättre villkor än om jag har en visstidsanställning, som det är nästan, ja de är nästan 20 procent som har det, och dessutom så är det så att om man är ung eller som många av mina kollegor som har invandrarbakgrund så är det här första ingången på arbetsmarknaden där man får en chans att... För min del så blir det väldigt galet när Christian hoppar på en bransch. Däremot om det är så att man har saklig kritik emot dem som inom bemanningsbranschen, som inte har som Proffice en aktiv facklig unionsklubb, som inte bryr sig om vad facket säger, då tycker jag att man har rätt att vara kritisk.
BH: Det har ju också funnits sådan kritik mot en del bemanningsföretag.
AE: Ja, men så är det väl i alla branscher att det finns de som är lite bättre stjärnor och de som är lite svagare lysande stjärnor, så att för min det känns det väldigt orättvist när människor hoppar på den arbetsgivaren, eller den branschen som jag jobbar i, nästan urskillningslöst, och jag tror att den här Christian, jag googlade honom och insåg att han hade nog redan tagit ställning...
BH: Skratt, ja er privata kan ni väl ta för vad vi hörde om igår, och så har vi hört dig nu... Men det är inte så, måste jag fråga, inte så att du får jobba en vecka på ett företag och så får du en månad på ett annat företag, och så en vecka på ett tredje företag och så vidare?
AE: Nej, så jobbar jag inte... Jag har ofta väldigt långa kontrakt med våra, våra uppdragsgivare så att, det, det är naturligtvis så att vi har en pool som man kan alternera, men då får man också söka sig till att vara i den poolen. Det finns ju, mina kollegor, några av mina kollegor som gillar att jobba så, oh, själv har jag det inte på det sättet men.....
BH: Så det är skillnad mellan bemanningsföretag och bemanningsföretag så att säga?
AE: Det är jag helt säker på. Det finns olika artiklar, innehållsförteckning man arbetade i, så att...
BH: Skulle de behöva regleras lite mer, vad de får göra och inte göra?
AE: Det finns auktorisation inom bemanningsbranschen, så att ehh, och jag tror att, att det är alltid bra det blir synade och det är fackföreningens roll å..
BH: Ja...
AE: Att, att hela tiden ständigt vara, vara på bettet så att nu är snarare en utmaning för övriga fackföreningar att, att organisera oss som jobbar inom bemanningsbranschen..
BH: Ja..
AE: Och se oss likvärdiga arbetstagare som alla andra på arbetsmarknaden, för det tycker jag att jag har rätt att få vara och bli respekterad för.
BH: Jag har inte tagit tid, men du har fått hålla på länge nu att försvara bemanningsföretaget och Christian Tengblad igår ganska länge och kritiserade dem, så nu är vi väl tillbaka på noll ungefär.
AE: Tack för det, trevlig helg.
BH: Trevlig helg, tack för att du ringde.

4 kommentarer:

  1. Får hoppas att SR följer upp detta!

    SvaraRadera
  2. Det är märkligt att när ett radioprogram har en agenda att driva, då spelar inte roll vad man pratar, eller svarar - man kör sitt propaganda än då. Har läst genom och lyssnat men märkte inte var någonstans blev ni exakt lurade.
    Det är skamligt, men det kanske är inte viktig, men en lockande rubrik som "Grundlurad av Proffice!", sant eller inte, är viktig. Annars även de få små mängd lyssnarna kanske försvinner.

    SvaraRadera
  3. @Vahe Avetian

    Att luras för mig är när man utger sig för att vara någonting som man inte är.

    Sen kan man ju alltid diskutera vad som menas med att bli "grundlurad" eller vilken "politisk agenda" som förs fram av redaktionen på Ring p1.

    Oavsett så hoppas jag journalister lägger lite mer tid på att sätta blåslampa på de sk. bemanningsföretagen, som förmedlar arbetskraft (oftast ung sådan) till företag som vill kringgå lagen om anställningsskydd och finansieras genom att ta av samma arbetstagares löner.

    Dessa bolag borde enligt min mening förbjudas. Att Proffice använder sig av denna sortens trick för att bilda en opinion styrker mig i min uppfattning om detta.

    SvaraRadera
  4. - Att luras för mig är när man utger sig för att vara någonting som man inte är.
    - Jag skulle vilja att du visar den delen av intervjun där du tror att du är lurad. Jag har läst den en gång till och har inte hittat något igen. Visa ett argument innan går du ut till folk och smutskastar en maniska.
    - Sen kan man ju alltid diskutera vad som menas med att bli "grundlurad" eller vilken "politisk agenda" som förs fram av redaktionen på Ring p1.
    - Det syns ju i varje påståendet. Syndikalismen är genomsynlig. Jag har ingenting emot den förresten, men samtidigt är tvungen att påstå att en journalist inte får driva sina politiska idéer genom media, annars förvandlas nyheterna i stället av nyheter till en billig propaganda.

    SvaraRadera